علت سیاه شدن دندان چیست؟ راه جلوگیری از جرم سیاه و خاکستری دندان | پزشکی

ناشر : دانلود آهنگ شاد

علت سیاه شدن دندان چیست؟ راه جلوگیری از جرم سیاه و خاکستری دندان | پزشکی


دلیل سیاه شدن دندان چیست؟ جرم سیاه و خاکستری روی دندان علامت چیست؟

دندان های سیاه می توانند علامت ای از پوسیدگی اساسی یا حفره هایی باشند که بایست در اسرع زمان به آنان رسیدگی شود. از جهتی دیگر سیاه شدن دندان ها امکان پذیر است نتیجه لکه دار شدن آن ها باشد.

خوراکی ها و آشامیدنی های متفاوت می توانند لکه های رنگی اندکی را بر روی دندان به جای بگذارند و سبب سیاه شدن دندان ها شوند. رنگ اصلی دندان ها تا حد بیشتری تحت اثر کلسیم موجود در لایه بیرونی دندان، که به عنوان مینا شناخته می شود قرار دارد.

با گذر وقت، لکه هایی که از خوراکی ها و آشامیدنی ها باقی می نظیر، می توانند دندان ها را زرد یا خاکستری کنند. با این حال، چنانچه دندان ها سیاه شوند، شخص بایست در اسرع زمان به دندان دکتر رجوع کند.

چه چیزی سبب سیاه شدن دندان ها می شود؟ دندان ها بنا به علت ها بیرونی و درونی سیاه می شوند، علت های که در این مقاله قصد داریم به معرفی آنان بپردازیم:

دلیل بیرونی سیاه شدن دندان ها:

این دلایل می توانند شامل موارد زیر باشند

  • ضرر به مینای دندان
  • لکه ها
  • به جای ماندن رسوبات

بعضی از دلایل مستقیم رنگی شدن دندان ها جملهند از:

  • استفاده مداوم خوراکی ها و مواد خوراکی تیره رنگ نظیر قهوه
  • استفاده داروهای ویژه نظیر مکمل های آهن مایع
  • مصرف برخی از دهان شویه و خمیر دندان ها
  • مصرف تنباکو
  • برداشتن تاج دندان و پر کردن آن  با سولفید نقره

دلیل درونی سیاهی دندان

زمانی که دندان از درون گرفتار ضرر می شود امکان پذیر است سیاه شود. رایج ترین مجرمان سیاه شدن دندان ها در این نوع موارد پوسیدگی داخلی یا حفره ها هستند. به عنوان مثال، یک عفونت مینا یا دندان مرده امکان پذیر است سبب سیاه شدن دندان ها شود. پوسیدگی از داخل آغاز می شود و راه خود را به میزان دندان باز می کند. رنگ سیاه دندان امکان پذیر است ابتدا در بعضی نقاط ظاهر شود و در نهایت در صورت عدم رسیدگی به آن، کل دندان را فرا گیرد.


نشانه ها سیاه شدن دندان:

این که یک دندان به شتاب از رنگ روشن به رنگ تیره و یا کاملا سیاه تبدیل شود به هیچ وجه نرمال نیست. اما قبل از اینکه دندان آغاز به سیاه شدن کند، نشانه ها دیگری نیز پدیدار می شوند.

در برخی موارد امکان پذیر است یک نقطه یا لکه قهوه ای یا خاکستری قابل مشاهده باشد. با گذشت وقت، این نقاط قهوه ای سیاه می شوند. در موارد دیگر امکان پذیر است نقاط کوچک تیره ای در میزان دندان ایجاد شود که بعدا کل میزان دندان را فرا گیرند. این نقاط کوچک سیاه اکثر  در نزدیکی خط لثه ظاهر می شوند، که یک اتفاق متداولی در بچه ها دارای دندان های سیاه است.

زمانی رسوبات دلیل سیاه شدن دندان باشند، شخص احتمالا  در خارج از دندان آسیاب یا داخل دندان های جلو متوجه تغییر رنگ و سیاه شدن دندان ها می شود. رسوبات تا وقتی که سبب ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان شوند دنباله خواهند داشت. در این موارد، لکه‌ها امکان پذیر است به مینای دندان ها نیز برسند.


معالجه و جلوگیری

همواره معالجه دندان های سیاه در خانه امحل پذیر نیست. چند کیت سفید کننده خانگی در دسترس است که امکان پذیر است به کمتر شدن تغییر رنگ دندان ها یاری کند، اما دندان های سیاه همواره احتیاج به معالجه حرفه ای دارند و لذا بایست به دندان دکتر رجوع شود.

یک دنداندکتر، دندان ها را برای شناسایی دلیل زمینه ای سیاه شدن رنگ آنان تحقیق می کند و سپس معالجه خوب را تجویز می نماید.

اگر به جای ماندن رسوبات سبب تغییر رنگ دندان شده باشد دنداندکتر بایست این رسوبات را از بین ببرد. این کار همواره با جرم گیری دندان ها انجام می شود. دندان دکتر امکان پذیر است از دستگاه های اولتراسونیک برای ایجاد ویبره ضروری جهت زدودن رسوبات و از بین بردن آسان تر آن ها مصرف نماید.


مواردی جهت جلوگیری از پوسیدگی و سیاه شدن دندان ها

مردمی که اکثر از حفظ بهداشت دندان خود پرهیز می کنند گرفتار مشکل سیاه شدن دندان می شوند. انجمن دندان دکتری آمریکا (ADA) برای گرفتار نشدن به این مسئله موارد زیر را پیشنهاد می کند:

  • دندان های خود را با خمیردندان شامل فلوراید دو بار در روز بشویید
  • حداقل یک بار در روز، برای تمیز کردن میان دندان های خود از نخ یا خلال دندان مصرف نمایید
  • به طور منظم به دندان دکتر خود رجوع نمایید
  • از استفاده مداوم خوراکی های شیرین پرهیز نمایید

یک دندان دکتر به راحتی قادراست شناسایی دهد که آیا دندان های سیاه به دلیل لکه، رسوبات و یا پوسیدگی ایجاد شده و یا دلیل چیز دیگری است. فرقی نمی کند که علت سیاه شدن دندان ها چیست، چرا که معالجه این مسئله به یاری های حرفه ای احتیاج دارد.

حفظ بهداشت خوب دهان و دندان قادراست به پیشگیری از سیاه شدن دندان ها یاری کند. پس از حل این مسئله و انجام مواظبت های خوب، شخص امکان پذیر است هرگز مجددا با این مسئله مواجه نشود.